Recenze komiksu Prašina: Kroniky (Křídový panáček)

Knižní fenomén Prašina se před dvěma měsíci rozšířil o komiksovou řadu s podtitulem Kroniky. Ze sedmidílné série Křídový panáček jsme se dosud mohli seznámit se dvěma díly. Už nyní je jasné, že něco podobného v českých komiksových sešitech hodně dlouho chybělo. Děj zatím nelze dopředu odhadovat, ale z Kronik se zcela jistě stane fenomén, stejně jako z předchozích knih, na které příběh volně navazuje.

Stínadla 21. století

Děj komiksu se odehrává zhruba dva roky po událostech, které popisovala zmiňovaná knižní trilogie, jejíž autorem je Vojtěch Matocha. Ten se tentokrát spojil s kreslířem Karlem Osohou a v podstatě tak tajemnou pražskou čtvrť Prašina představili čtenářům v reálnějších obrysech.

Záhadná ale zůstává nadále, stačí si jen přečíst komentář policejního vyšetřovatele ke konci prvního dílu: „Když tu (v Prašině pozn. redakce) před dvěma lety začala elektřina, mysleli jsme si, že to máme… pod kontrolou. Zavedli jsme pouliční osvětlení. Znovu omítli fasády. Začali se sem stěhovat lidi zvenku. Problém je v tom, že z toho všeho známe jenom slupku. Vládneme skořápce. Tam uvnitř se ale pořád dějí věci, o kterých nevíme… vůbec nic. (…) Na domech se přes noc objevují symboly, kterým nerozumíme. Kdo je kreslí? Nevíme. V noci po střechách táhnou kočky a vřískají, že je to slyšet po celé čtvrti. Přes den nepotkáte ani jednu. (…) A co místní? Většina spolupracuje nebo aspoň chtějí, aby to tak vypadalo. Ale bůhví, co si o nás doopravdy myslí a co nedělají, když se nedíváme. Od doby, co se sem začali stěhovat lidi zvenku, už je ani pořádně nerozeznáme, zatímco oni se mezi sebou poznají bezpečně.“

Recenze: Nová komiksová řada Simpsonovi

Proměna Prašiny

Prašina se však v komiksové sérii proměňuje. Staré domy se bourají, temná zákoutí mizí a do podivné čtvrti, jak je zmíněno výše, míří noví obyvatelé. Rostou zde nákupní centra a kancelářské budovy. Jenže staří obyvatelé se zatím nestěhují. Jejich tajemství začne odhalovat Vašek, který si ve čtvrti našel podnájem. Ocitne se na stopě žháře a postupně rozkrývá tajemství čtvrti a jejích obyvatel prostřednictvím podivného symbolu, který se objevuje na zdech starých domů.

Celkový dojem

Prvním dvěma sešitům není co vytknout. Příběh se sice rozvíjí velmi pomalu, stripy jsou však nakresleny bravurně a čtenář není zatěžován zbytečným textem navíc. Snad jen škoda, že se na pokračování musí čekat celý měsíc.

Plusem je také skutečnost, že čtenář nemusí být zasvěcený do knižní trilogie, a komiks jej přesto bude bavit. Máte-li rádi příběhy Jaroslava Foglara, Stínadla, Řásnovku či uctívače Ginga, pak vám Prašina nesmí uniknout. Jeden sešit vyjde na 79 Kč.

Název série: Prašina – Kroniky (#Křídový panáček)
Autoři: Karel Osoha, Vojtěch Matocha
Vydavatel: Paseka